maandag 20 februari 2012

Rijmtijding (1)

Onder de noemer Rijmtijdingen zal Jan Kortsmit regelmatig met gedichten inschieten op de actualiteit.

Hieronder zijn eerste pennevrucht in deze serie.


Pleidooi voor de fietser

Wat eerst rood zwart rood was
Is nu geel zwart geel
Met een werkje in het zwarte
Vormt het een leuk geheel

Ik vroeg waarom
en kreeg te horen
 “Als je op het gele fietst
mag niemand je verstoren”

Dus ik ontspannen trappen
Langs dat zwarte lint
Genietend van de luchten
Licht slingerend in de wind

Tot tweetonig getoeter
Me verstijfde van de schrik
Ik keek half vallend achterom
naar een rij opduwend blik

De een na de ander
Zoefde me voorbij
Die opgeheven vinger
Ik geef het toe, die was van mij

Geef de fietser ruimte
Achterom met d’ aut’mobiel
Laat ‘m veilig peddelen
Van ‘t Wooldhuis tot Michiel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten